چگونه با ۸ گام کوچک تغییری بزرگ در خرده عادت ها کوچک خود ایجاد کنید؟

ایده عادت های کوچک

“اگر ایده هایت را اجرا نکنی،می میرند.”
راجر وان اوچ

 

این عادت های کوچک هستند که عادتی بزرگ و هدفمند را می سازند.

 

بخش جالب ماجرا از همین جا آغاز می شود. این راهنمای گام به گام کمکتان می کند که خرده عادت های خود را انتخاب کرده و اجرایشان کنید.

 

پیشنهاد می کنم که هم اکنون یک خودکار و کاغذ برداشته، وارد جریان کار شده و اهداف و راهکارهایتان را یادداشت کنید.

 

 

۸ گام کوچک برای تغییری شگرفت در عادت های هر روزه زندگی ‌ما.

 

 

گام اول: خرده عادت و برنامه ی عادت خود را انتخاب کنید.

 

به سرعت لیست کوتاهی از عادت هایی که به هر لحاظ، مورد علاقه تان هستند را تهیه کنید. مهم ترین آنها، سریع تر از بقیه به ذهنتان خطور خواهد کرد.

 

این همان لیست ترجیحی شما خواهد بود.

 

“برنامه یک هفته ای انعطاف زیر داشته باشید.

 

با یک خرده عادت کوچک شروع کنید.

 

سیستم خرده عادت ها را برای یک هفته به کار گیرید.و بعد از چند وقت یک برنامه بلند مدت در نطر بگیرید.

 

 

این سیستمی است که به شخصه خودم بعد از خواندن کتاب خرده عادت های استفان گایز در نظر گرفتم.و تا اینجا زندگی من تغییرات شگرفی داشته است.

 

“تحلیل در یک هفته”

در هر هفته می توانید پیشرفت خودتان را تحلیل کنید اگر اراده و انگیزه تان پابرجا بود می توانید عادتی را به عادت های قبلی اصافه کنید.

 

هر هفته در برنامه تان سیستم یک هفته ای را تعبیه کنید تا در تقویم به یاد داشته باشید که هدگر هفته عادت هایتان را تحلیل کنید.

 

تک برنامه کوچک

برای کسانی که خودکنترلی ضعیفی دارند،گزینه خوبی است،زیرا کمک تان می کند که آن را تقویت کنید.

 

 

مثلا:آیا نوشتن متداول را به هر چیزی دیگری ترجیح می دهید؟

آیا قصد دارید وقتتان را صرف مطالعه کنید؟

این تک برنامه کوچک،تمام توجه شما را به یک هدف متمرکز می کند و درجه موفقیت بسیار بالایی به همراه دارد.

 

من زمانی که تصمیم داشتم چالش روزی ۵۰ کلمه در نویسندگی را آغاز کنم.از این تک برنامه کوچک استفاده کردم.

 

اگر اراده ضعیفی در راهبرد عادت های تان دارید،قرار دادن یک تک عادت به شما کمک خواهد کرد برنامه تان را سامان دهید و با همان یک برنامه از یک جایی شروع کنید.

 

برنامه ی کوچک چندگانه

این راهکاری است که من به صورت پیشرفته برای عادت های نوشتن خودم مخصوصا در نویسندگی استفاده می کنم.

 

اکنون سه خرده عادت شمارش کلمات در نویسندگی دارم.

۵۰ کلمه در روز برای نوشتن کتابم

۵۰ کلمه در روز برای نوشتن مقالات بلند سایت

۵۰ کلمه در روز برای مطالعه یک کتاب مورد علاقه ام

اگر یک خرده عادت را پیش می برید اما از پس آن یک خرده عادت هم بر نمی آیید و احساس ناکامی به شما دست می دهد،سعی کنید از برنامه کوچک چندگانه استفاده کنید،در روز ۳ خرده عادت بگذارید و هر کدام را کوچک کوچک پیش ببرید.

 

و این بستگی به سختی عادت هایی است که دنبال می کنید.

 

در سایت متمم بود که به طور ساختاریافته و کاربردی با سیستم عادت ها آشنا شدم و سایت متمم آغاز شوق برنامه ریزی برای عادت های زندگی من شد.

 

برنامه کوچک چندگانه برای افرادی که چندین عادت کوچک خوب دارند که می خواهند گسترششان دهند یا از گسترش یکی از آنها به تنهایی راضی نیستند،پیشنهاد می شود.

 

عادت هایتان را “تا حد احمقانه ای” کوچک کنید.

زمانی که نویسندگی را آغاز کردم گاهی اوقات پیش می آمد که عادت های کوچک برای من انگیزه ای شگرف  برای شروع عادت های بزرگ را ایجاد می کرد.

 

بعضی از روزها با ۱۰۰۰ کلمه در روز نوشتن را پیش می بردم گاهی با ۵۰ کلمه در روز،۱۰۰۰ کلمه در روز عادت کوچکی نیست و اراده بزرگ می خواهد و من به علت عشق به نویسندگی از پس آن بر می آمدم و گاهی آگاهانه و به سبک قلم خودم مقاله ای نزدیک به ۲۰۰۰ کلمه می نوشتم که این عادتی ساده برای یک نویسنده نخواهد بود و مرارت و تمرین زیادی را می طلبد.

 

اگر مثل من عاشق کاری که انجام می دهید هستید،به شما تبریک می گویم این ثبت یک تغییر بزرگ در عادت های شماست،اگر احساس خستگی می کنید و از پس انجام عادت های بزرگ برنمی آیید عادت هایتان را “تا حد احمقانه ای” کوچک کنید.

 

به جای نوشتن ۱۰۰۰ کلمه در روز با عادت کوچک نوشتن ۵۰ کلمه در روز شروع کنید.پردازشگر شمارش کلمات را روشن کنید تا چشمانتان هر روز این عادت کوچک هیجان انگیز را ببیند.

 

به جای اینکه در روز ۵ کیلومتر پیاده روی کنید،۱۰۰ قدم راه بروید و هر روز این عادت کوچک حتی اگر احمقانه به نظر می رسد را انجام دهید.

 

عادت های کوچک و شاید احمقانه شما را به سمت راه حل های خلاقانه رهنمون خواهد ساخت،وقتی با مقاومت عادت هایتان روبه رو شدید آنها را تا حد امکان کوچک کنید.

 

لیست زیر را چک کنید:

آیا برنامه خرده عادت های خودتان را نوشتید؟

 

کدام برنامه را انتخاب کردید،تک برنامه یا برنامه چند گانه؟

 

آیا خرده عادت های خودتان را “تا حد احمقانه ای” کوچک کرده اید؟

 

آیا آنها را بر روی کاغذ نوشته اید؟کاغذ باطله هم کافی ست.

 

آیا هر هفته عادت هایتان را چک می کنید؟

 

من مدت زمان زیادی است که با کمک کتاب استفان گایز عادت هایی “تا حدی احمقانه” را برای خودم چیده ام و این عادتهای کوچک از من رفته رفته شخصیتی هنرمند با فکری خلاق و متفاوت ساخته است.

 

عادت ها از من نویسنده ای ساخته اند که بیشتر می بینم،بیشتر می خوانم و بیشتر می نویسم و به هر چیزی که در اطراف زندگی ام وجود دارد با دیدی خلاقانه نگاه می کنم و از موضوعات احمقانه موضوعاتی خلاقانه را بیرون می کشم.

 

همه ما نیاز به این خرده عادت های کوچک داریم،حتی تا حدی احمقانه.

 

تصمیم با شماست،اگر کمال گرا هستید و منتظرید موفقیت های بزرگ به وسیله کسی یا یک باره به سمت شما بیاید سخت در اشتباه هستید،همین حالا با عادت های کوچک احمقانه شروع کنید و قدم به قدم موفقیت تان را بسازید.

 

اگر این کارها را انجام داده اید،فوق العاده است!برویم مرحله دوم.

 

“مقاله ای به کمک کتاب خرده عادت ها از استفان گایز”

 

گام دوم: برای هر خرده عادت از تمرین “چرا” استفاده کنید.

همه ی افراد ترجیح می دهند که بدنی سالم داشته باشند اما هر کسی حاضر نیست به خود زحمت بدهد تا به درجه ی سلامتی مطلوب خود ارسد. خب البته خوردن فست فود و تماشای تلویزیون هم ممکن است منافعی برایتان داشته باشد. اما اگر همیشه مشکلتان این بوده است که می خواهید کاری انجام دهید اما برای انجامش با خود کلنجار می روید.

 

بهترین راه برای آنکه بدانید آیا خرده عادتی که در نظر دارید ارزش آن همه زحمت را دارد یا نه این است که ریشه ی آن را شناسایی کنید. بهترین
ایده ها برای ساخت عادت، آنهایی هستند که مستقیما از ارزش های زندگی شما ریشه می گیرند.

 

به ایده هایی که از فشار جو هم کلاسی ها و انتظارات دیگران از شما ریشه می گیرند، کاری نداریم. اگر سعی دارید که بنا به نظر شخصی دیگر یا طبق نظر جامعه، خود را تغییر دهید، گمان کنم که بدانید چه سرانجامی خواهد داشت اما بگذارید سرانجامش را بگویم – مقاومت درونی بسیار.

گام سوم: برای خود الگوهای عادت تعیین کنید.

می توان دو نوع الگوی عادت داشت؛ زمان محور و فعالیت محور.

 

در الگوی زمان محور، خواهید گفت: «قصد دارم ساعت سه
موز خواهید گفت: «قصد دارم ساعت سه بعداز ظهر تمرینات تناسب اندام را انجام دهم.» در الگوی عادت زمان محور با خود می گویید پس از آنکه آخرین لقمه ی ناهارم را بخورم، این تمرینات را انجام می دهم.

 

افرادی با ساعت کاری نه صبح تا پنج بعداز ظهر، برنامه ی زمانی بسیار برنامه ریزی شده ای دارند، پس الگوهای عادتی زمان محور به خوبی به کارشان می آید. آنهایی که برنامه ی کاری شان انعطاف پذیری زیادی دارد.

احتمالا از الگوهای فعالیت محور که برایشان مفیدتر است، کمک می گیرند زیرا به آنها این انکان را می دهد که برنامه ی کاری جدی و در عین حال انعطاف پذیری داشته باشند.اینکه از کدام الگو استفاده می کنید، بستگی به سبک زندگی (مورد علاقه تان) دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *